De prijsstijgingen van Heathrow Airport voor luchtvaartmaatschappijen 'kunnen £ 100 op de prijs van een gezinsvakantie drukken' | Dagelijkse mail online

2021-11-04 06:44:40 By : Ms. Christine lu

Door Harriet Dennys Voor de post op zondag

Gepubliceerd: 17:01 EDT, 16 oktober 2021 | Bijgewerkt: 17:13 EDT, 16 oktober 2021

De kosten van een zomervakantie met het gezin kunnen oplopen tot £ 100 als gevolg van de 'buitensporige prijzen' van de luchthaven van Heathrowde voormalig British Airways-baas Willie Walshige komende.

Heathrow, dat eigendom is van een consortium van miljardairinvesteerders, wil de kosten die luchtvaartmaatschappijen betalen om de luchthaven te gebruiken vanaf januari met meer dan 90 procent verhogen – van £ 19,36 naar £ 37,63.

Luchtvaartmaatschappijen voegen deze kosten toe aan de ticketprijzen, wat dat een van vijf bijna £ 100 meer zou kunnen betalen voor vluchten vanaf Heathrow als het voorstel voor de komende dagen groen licht krijgen van de toezichthouder van de Civil Aviation Authority.

De heer Walshzuchte belangen te dragen als een 'hebzuchtig monopolie' en zei dat zijn rijke aandeelhouders aandelen 'opvoeren' om investeringen te doen na jaren van genereuze dividenduitkeringen.

De kosten van een zomervakantie met het gezin kunnen volgend jaar oplopen tot £ 100 als gevolg van de buitensporige prijzen van de luchthaven Heathrow, waar de voormalige British Airways-baas Willie Walsh (foto)

Heathrow, dat eigendom is van een consortium van miljardairinvesteerders, wil de kosten die luchtvaartmaatschappijen betalen om de luchthaven te gebruiken vanaf januari met meer dan 90 procent verhogen - van £ 19,36 naar £ 37,63

De Ier, die nu de handelsorganisatie International Air Transport Association leidt, heeft samen met BA en Virgin Atlantic gelobbyd bij de toezichthouder om de prijsstijgingen te behalen.

De heer Walsh zei: 'Heathrow moet begrijpen dat het uithollen van klanten niet de weg naar herstel is voor eigen, de luchtvaartmaatschappijen, banen in de reis- en toerismesector van reizigers.

'Ik heb sympathie voor sommige luchthavens, maar op zoek naar een verhoging van 90 procent vind ik dat schandalig. Daar is gewoon geen rechtvaardiging voor, en de enige reden waarom ze dat doen is omdat ze geloven dat ze het kunnen.

'In plaats daarvan is het tijd voor de aandeelhouders van Heathrow om te winnen. Het herstel van de Britse reis- en toerismesector heeft gevolgen voor miljoenen banen. Ze kunnen niet gegijzeld worden door de onverzettelijkheid van wat in feite een hebzuchtige monopolie hub-luchthaven is.'

Tot de zeven miljardaireigenaren van Heathrow behorende de staatsfondsen van Qatar, Singapore en China. 

Het heeft 2012 ongeveer £ 4 miljard aan dividenden uitgekeerd en heeft gezegd dat het volgend jaar de uitbetalingen zou kunnen hervatten, na het pauzeren tijdens de pandemie, als zijn verplichtingen onder controle komen.

Luchtvaartmaatschappijen voegen deze kosten toe aan de ticketprijzen, wat dat een van vijf bijna £ 100 meer zou kunnen betalen voor vluchten vanaf Heathrow als het voorstel voor de komende dagen groen licht krijgen van de toezichthouder van de Civil Aviation Authority. (Bestand afbeelding)

Heathrow baseert zijn tarieven op de nummers die de luchthaven gebruiken. Het verwacht ongeveer 40 miljoen passagiers, 80 miljoen vóór de pandemie, en zei dat er elke passagier meer moet betalen om het tekort te dekken.

Bedrijfsdocumenten tonen aan dat Heathrow volgend jaar £ 1,6 miljard zou kunnen ophalen van luchthavengelden, om Covid-verliezen van £ 2,9 miljard te verkrijgen.

Een gezegde van hij zei: 'We hebben een richtbedrag met 4 procent voorgesteld, bedoeld om te blijven in de veerkracht van de luchthaven en de basisnormen voor kunnen komen.'

Maar de Walsh zei: 'Ik sta kritisch tegenover elke luchthaven die gelooft dat ze het recht hebben om de tarieven op dit moment te krijgen om geld terug te krijgen vanwege het coronavirus. 

'Je kunt je voorstellen als een luchtvaartmaatschappij zou proberen te zeggen 'je bent ons geld ontstaan ​​omdat je in 2020 niet met ons hebt gevlogen', ze uitgelachen zouden worden.'

BA-topman Sean Doyle en leidinggevenden van Virgin Atlantic zijn in gesprek met de CAA over de voorstellen van Heathrow. 

Ze zeggen dat passagiers die vanaf Heathrow reizen de hoogste kosten ter wereld betalen en dat de geplande stijging van 90 procent groter is dan de voorgestelde verhogingen van 2 tot 9 procent op luchthavens zoals Parijs en Frankfurt.

Luis Gallego, chief executive van BA-eigenaar IAG, zei: 'Een verdubbeling van de kosten van de hubluchthaven is, zal het vermogen van onze sector om het herstel van Britse bedrijven te ondersteunen, dwarsbomen.'

Corneel Koster, chief operating officer bij Virgin Atlantic, zei: 'Heathrow geeft prioriteit aan zijn aandeelhouders ten koste van luchtvaartmaatschappijen en consumenten. Net zoals Britse luchtvaartmaatschappijen aanzienlijke fondsen van aandeelhouders opgehaald om de pandemie te doorstaan, is het niet meer dan terecht dat Heathrow zich eerst tot de eigenaren wendt.'

We zijn allemaal doodziek van Zoom... we zoomen liever uit om mensen persoonlijk te ontmoeten: WILLIE WALSH zegt dat Boris Johnson de luchtvaartindustrie moet helpen door een einde te maken aan de oplichting van het testen 

Door WILLIE WALSH, directeur-generaal van de International Air Transport Association

De reisbeperkingen die door de pandemie zijn veroorzaakt, hebben een catastrofale impact gehad op ons vermogen om contact te maken met familie, vrienden van voor zaken. 

Op het belangrijkste van de crisis stortte het vliegverkeer wereldwijd voor meer dan 90 procent in, en het VK was een van de zwaarst getroffen landen.

Als eiland is het VK afhankelijk van luchtvervoer om verbinding te maken met de wereld. Toen de grenzen werden gesloten en tests en quarantainevereisten werden begonnen, leed iedereen in het VK - banen en bedrijven in de economie, maar ook de geestelijke gezondheid en het welzijn van miljoenen mensen die de kans werd om familie te bezoeken en vrienden in het buitenland, van die gewoon wanhopig op zoek waren naar een vakantie in de zon.

In de gegeven omstandigheden waren we allemaal noodgedwongen op digitale vervangers: Zoom, Skype, Teams, FaceTime enzovoort. We hadden geen andere keuze dan deze opties te gebruiken omdat echt face-to-face contact onmogelijk was. 

De reisbeperkingen die door de pandemie zijn veroorzaakt, hebben een catastrofale impact gehad op ons vermogen om contact te maken met familie, vrienden van voor zaken. Op het belangrijkste van de crisis stortte het vliegverkeer wereldwijd voor meer dan 90 procent in, en het VK was een van de zwaarst getroffen landen

Dit zijn de belangrijkste gegevens die we moeten hebben om ons op minst een bepaald niveau van interactie te geven tijdens deze verschrikkelijke pandemie.

Maar ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die, bijna twee jaar na deze crisis, genoeg heeft van virtuele uitvoering. Bespaar ons nog een Zoom-familiequiz!

En als zakelijke tool hebben we allemaal genoeg van dezelfde problemen die weer optreden. Mensen bleven in de 'wachtkamer' zitten omdat iemand vergat ze binnen te laten. Loensend naar een piepkleine presentatie op een scherm. Schreeuwen tegen de man die altijd vergeet zichzelf stil te zetten.

We zijn waarschijnlijk allemaal op het punt gekomen dat we juichen als de verbinding wegvalt.

De ineenstorting van het reizen heeft de voorspellingen van vele vormen van 'futurologen' dat zich ontwikkeld heeft voortgeplant. 

Toen ik British Airways runde, kreeg ik altijd te horen dat er vooruitgaan veel vliegen verdwijnen door videogesprekken. Ik denk dat die ervaring met virtuele uitvoering van de afgelopen twee jaar ons het te onze ervaringen laten zien: dat er geen vervanging is voor een echte vergadering.

Ik woonde afgelopen dinsdag een conferentie bij in Dublin, de eerste internationale conferentie in Ierland sinds het begin van de pandemie. Er waren achthonderd mensen aanwezig. 

In de gegeven omstandigheden waren we allemaal noodgedwongen op digitale vervangers: Zoom, Skype, Teams, FaceTime enzovoort. We hadden geen andere keuze dan deze opties te gebruiken omdat echt face-to-face contact onmogelijk was. (Bestand afbeelding)

Dit waren mensen die zaken hadden gedaan via Zoom en Teams, en ze konden niet wachten om elkaar weer persoonlijk te ontmoeten. We hadden 600 mensen op de jaarlijkse IATA-bijeenkomst in Boston eerder deze maand - en er was dezelfde houding.

De waarde van face-to-face interactie is veel superieur aan alles wat technologie ons kan doen. Samenkomen, een dierbare knuffelen, de hand van een collega van een klant - deze dingen kunnen en zullen nooit worden geëvenaard door enen en nullen die door een glasvezelkabel zweven.

Nu we uit het recht van Covid-19, onze samenleving voor tal van staat. Maar één ding weet ik zeker: mensen zullen nog steeds willen reizen. Expats zullen nog steeds naar huis willen. 

Vakantiegangers zullen nog het buitenland willen verkennen. Conferentieafgevaardigden zullen nog rossen netwerken. Dealmakers zullen nog steeds de lichaamstaal van hun tegenhangers willen lezen.

We hebben hier een bewijs van. Elke keer dat een land van de Britse rode lijst wordt gehaald, stijgende de boekingen naar dat land. Het laatste voorbeeld is de Verenigde Staten. 

Eindelijk heeft het Witte Huis toestemming gegeven voor gevaccineerde reizigers om vanaf 8 november te bezoeken. Het is geweldig nieuws. Boekingen vanuit Europa naar de VS stegen met 250 procent toen de vorige maand werd aangekondigd.

Als ze de kans krijgen, zullen reizen - en broodnodige banen - terugveren. Maar het zal hulp nodig hebben.

Tussen februari en augustus was het positiviteitspercentage van de PCR-test van aankomende passagiers naar het VK één procent, en het positiviteitspercentage van het testen van de algemene bevolking was zeven procent. We kunnen dus vol vertrouwen zeggen dat reizen het Covid-19-risico in het VK niet mogelijk. De regering heeft het vliegverkeer stopgezet - nu we overheidssteun nodig hebben om ervoor te zorgen dat Groot-Brittannië in de toekomst hoger vliegt

Het VK was vroeger de derde luchtvaartmarkt ter wereld. Alleen de VS en China vervoerden meer passagiers. En dat verkeer ondersteund meer dan een miljoen. Dat is niet alleen een bewijs van de luchtvaartmaatschappij, maar ook van de professionaliteit en uitmuntendheid van de luchtvaartsector.

Open volgende Britse regeringen hebben dit succes consequent als vanzelfsprekend beschouwd. Ze hebben luchtvaartmaatschappijen als een melkkoe luchtvaart en miljarden aan luchtbelastingen opgehaald. 

Ze hebben de belangrijkste luchthaven van het land, zijn klanten een enorm rendement te leveren en het bereiken van de duurste luchthaven ter wereld te maken om zaken te doen.

Maar de pandemie heeft aangetoond dat deze zelfgenoegzame houding ten opzichte van een van de weinige onbetwiste zakelijke succesverhalen niet kan voortduren. 

Belangrijke EU-concurrenten hebben Groot-Brittannië in veel overzichten in de toekomst van luchtvaartmaatschappijen, het aantal routes dat wordt bediend, de flexibele reactie op de pandemie van hun kostenbasis. Het Britse volk en de Britse economie zullen een prijs betalen voor deze nalatigheid van de regering.

Het is niet te laat. Het VK heeft nog geen sterke basis om te herbouwen. Maar het zal de regering en het ambtenarenapparaat nodig hebben om de luchtvaart serieus te nemen als een fundamentele troef voor Groot-Brittannië.

Denk aan het milieu. Luchtvaartmaatschappijen kunnen mogelijk worden gemaakt om tegen 2050 een CO2-uitstoot van netto nul te bereiken, resulteren in groene vluchten voor iedereen worden. Maar om dat te bereiken, moeten we veel duurzamere vliegtuigbrandstof maken. 

De regering-Biden duurzame productie van ten minste 11 miljard liter vliegtuigbrandstof tegen 2030. Dat is leiderschap. Het contrast met het ReFuel-initiatief van de EU, dat wel mandaat oplegt maar geen prikkels biedt om ze te krijgen. 

En we hebben de vliegtuigfabrikanten nodig om schone elektrische en waterstofvliegtuigen te ontwikkelen. De overheid kan investeringen stimuleren. Het omleiden van bijvoorbeeld £ 1 miljard aan passagiersrechten zou een grote hulp zijn.

De overheid kan ook serieus worden door de aandeelhouders van Heathrow te laten delen in de pijn die de rest van ons heeft gevoeld tijdens de pandemie.

Ze willen het geld dat ze de afgelopen jaren verloren terugverdienen, niet door hun dividenden te verlagen van de besparingen te realiseren, maar door de landingsrechten met 90 procent te verlagen. Dat betekent dat een doorsnee gezin dat door Heathrow reist ongeveer £ 100 meer zou kunnen betalen. Alleen een monopolie kan zich zo gedragen.

Het dringendste van alles is dat de regering grip moet krijgen op de pandemische beperkingen. Het afschaffen van PCR-tests voor gevaccineerde reizigers deze maand zal een welkome stap zijn. Ook het lijst van het aantal landen is goed.

Maar er zijn problemen met de overgang naar antigeentests. Je kunt deze in Europa ophalen voor €5 ophalen in de winkelstraat. 

Maar in het VK zal de door de staat gesponsorde oplichting doorgaan, met tests die £ 35 kosten, alleen verkrijgbaar bij een gesloten winkel van providers. Het is niet goed genoeg.

Tussen februari en augustus was het positiviteitspercentage van de PCR-test van aankomende passagiers naar het VK één procent, en het positiviteitspercentage van het testen van de algemene bevolking was zeven procent. We kunnen dus vol vertrouwen zeggen dat reizen het Covid-19-risico in het VK niet mogelijk.

We zijn allemaal ziek van Zoom. We zoomen liever uit om mensen persoonlijk te bezoeken. Maar het terugkrijgen van die banen, die luchtroutes en die kansen zal niet bij toverslag gebeuren. 

De regering heeft het vliegverkeer stopgezet - nu we overheidssteun nodig hebben om ervoor te zorgen dat Groot-Brittannië in de toekomst hoger vliegt.

De opmerkingen zijn niet gemodereerd.

De standpunten die in de inhoud hierboven worden besproken, zijn die van onze gebruikers en komen niet beginnen met de standpunten van MailOnline.

We accepteren geen reacties meer op dit artikel.

Gepubliceerd door Associated Newspapers Ltd

Onderdeel van de Daily Mail, The Mail on Sunday & Metro Media Group